میزان/ فیلم سینمایی “لاتاری” به نویسندگی و کارگردانی “محمدحسین مهدویان” در سی و ششمن جشنواره فیلم فجر اکران شد و بر خلاف دو فیلم قبلی مهدویان نتوانست نظرات مثبتی را از آن خود کند.

فیلم سینمایی لاتاری نام تازه‌ترین ساخته محمدحسین مهدویان است که حضور بازیگرانی همچون ساعد سهیلی، زیبا کرمعلی، هادی حجازی فر، حمید فرخ‌نژاد و جواد عزتی را در خود می بیند.

“زیبا کرمعلی” بازیگر گمنامی است که سابقه چندانی در عرصه بازیگری ندارد و این بار مهدویان قصد دارد همچون کشف هادی حجازی فر به دنبال ظهور استعدادی دیگر در عرصه بازیگری باشد.

لاتاری سومین همکاری مشترک هادی حجازی فر با محمدحسین مهدویان است. جواد عزتی نیز بعد از بازی متفاوت خود در فیلم ماجرای نیمروز که نقد مثبت و تحسین اکثر منتقدین را به همراه داشت برای دومین بار جلوی دومین مهدویان رفته و بازی قابل قبولی را ارائه داده است.

لاتاری در ابتدا برای دریافت پروانه ساخت با مشکلاتی مواجه شد اما سر آخر توانست نظر مساعد شورای پروانه ساخت را جلب کرده و در هفته های آغازین پاییز موفق به دریافت پروانه شد تا از همان لحظه یکی از جدی ترین شانس های جشنواره فجر به نام لاتاری و مهدویان ثبت شود.

مهدویان بدون شک پدیده این سالهای سینمای ایران است. وی طی دو دوره گذشته تحسین بسیاری از منتقدان، اهالی رسانه و دیگر فیلمسازان را به همراه داشته است. موفقیت های وی برای دو فیلم “ایستاده در غبار” و “ماجرای نیمروز” اتفاقی بود که او را به عنوان یک استعداد تازه در سینما معرفی کرد اما متاسفانه این کارگردان در فیلم سوم خود نقاط ضعف بسیار زیادی را می بیند. لاتاری نشان می دهد که مهدویان بیشتر یک مستند ساز است و در لاتاری نمی تواند درام یک اثر سینمایی را خلق کند.

لاتاری در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نتوانست نظرات مثبتی دریافت کند و نقد عمده ای که بر این اثر میشد بیشتر در حول اغراق بسیار و غیر منطقی بودن اتفاقاتی بود که در پایان فیلم می افتد.

فیلم لاتاری ضعیف ترین اثر مهدویان است و این را می توان در ابتدا در فیلمنامه اثر جستجو کرد. فیلمنامه کشش لازم را ندارد و در بیشتر بخش ها به تکرار می افتد. تکراری که در کنار کارگردانی نه چندان مناسب از حوصله مخاطب خارج است.

لاتاری از لحاظ زمان بندی نیز دچار ایراد است. پلان های طولانی و بی دلیل بسیاری در لاتاری وجود دارند که بدون شک با حذف آنها اتفاق خاصی در اثر نمی افتد. حتی خود مهدویان نیز در گفت و گوهای اخیرش به طولانی بودن فیلم اشاره داشته و گفته که در اکران عمومی فیلم کوتاه تر می شود.

بازی ها در فیلم لاتاری مثل ماجرای نیمروز نسبتاً یکدست است اما ساعد سهیلی نتوانسته از پس نقش بر آید. وی برای نقشی این چنین که لازمه های مردی غیرتمند را دارد کمی ضعیف عمل کرده و بازی اش بیشتر در حد تلاشی برای رسیدن به نقش است.

هادی حجازی فر، جواد عزتی و حمید فرخ نژاد بازی های قابل قبولی ارائه داده اند. بازی هایی که در کارگردانی و تدوین بد اثر قربانی شده است.

مشکل آخرین ساخته مهدویان فیلمنامه است. فیلم در پایان بندی به جای تاثیرگذاری برای مخاطب کمدی است زیرا هیچکدام از اتفاقاتی که در اثر می افتد از لحاظ مخاطب عقلانی نبوده و بیشتر از روی ناشی بودن افراد سرچشمه می گیرد. لاتاری قصد دارد قهرمان خلق کند اما یادش رفته که قهرمان را نمی شود با کوچک کردن دشمن خلق کرد.

شخصیت بد فیلم در لاتاری به حدی کم توان، ضعیف و در بخش هایی بلاهت دارد که اصلاً برای نابودی به قهرمان نیاز ندارد و خودش به نابودی خودش می انجامد.

لاتاری با مخاطب خود هیچ حس همذات پنداری را ایجاد نمی کند زیرا در کشش طولانی و بی ثمر فیلم مخاطب بیشتر به فکر پایان فیلم است. پایانی که در انتها تا حدی نزول کرده که تا دقایقی خنده از صورت تماشاگر فیلم محو نمی شود. خنده ای که بدون شک خواسته فیلمی که تلاش در ایجاد دلهره و هیجان دارد نیست. قهرمان چاقو به دست فیلم لاتاری نه تنها از شخصیت موسی قهرمان نمی سازد بلکه وی را شخصیتی دمدمی، غیر منطقی و به دور از زمانه معمول خود نشان می دهد.