پایگاه خبری علت :دوبی” مقصد پرواز شماره ۶۵۵ ایران ایر بود که تهران را ترک کرده و بعد از توقف بین راهی در بندرعباس به سمت دوبی در حرکت بود که هیچگاه به مقصد نرسید. ساعت ۱۰:۲۲ دقیقه ۱۲ تیر سال ۱۳۶۷ بود که با شلیک موشک فینیکس حرارتی از ناو یواس اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی آمریکا پرواز شماره ۶۵۵ ایران ایر در ارتفاع ۱۲ هزار پایی بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی ۲۹۰ سرنشین آن که شامل ۴۶ مسافر غیر ایرانی و ۶۶ کودک بودند شهید شدند.

واکنش‌ها به حمله ناو آمریکایی به هواپیمای ایرانی 

 واکنش سازمان های بین المللی به حادثه حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافری ایرانی درپی این اقدام تجاوزکارانه آشکار جمهوری اسلامی ایران در ۱۴ تیر ۱۳۶۷ در نامه ای به رئیس شورای امنیت خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت برای رسیدگی به موضوع شد . ۲۵ تیر ۱۳۶۷ شورای امنیت تشکیل جلسه داد . از سوی جمهوری اسلامی ایران علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه وقت ایران و از سوی آمریکا جرج بوش « بوش پدر » معاون وقت رئیس جمهوری آمریکا در جلسه حضور داشتند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در فرازی از سخنان خود اعلام کرد: “حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس تنها منادی مرگ و بی قانونی و شرارت بوده و جز ناامنی چیزی به ارمغان نیاورده است . اقدام جنایتکارانه آمریکا در حمله به هواپیمای کشوری نیز یکی از این موارد است که به هیچ وجه در قالب دفاع مشروع قابل توجیه نیست.”

پس از سخنان وزیر خارجه ایران نماینده آمریکا نیز به تبیین مواضع دولت خود پرداخت و در سخنان عجیبی اعلام کرد که پرداخت هر خساراتی از سوی آمریکا باید به موجب شرایط حقوقی قوانین ایالات متحده و با مشورت با کنگره این کشور باشد و نه قواعد بین المللی! جالب است که معاون وقت رئیس جمهور آمریکا یعنی جرج بوش پدر نیز در موضعگیری عجیب تری اعلام کرد «من هرگز از طرف آمریکا عذرخواهی نمی‌کنم من اهمیتی نمی‌دهم که چه کاری انجام داده است من اهمیت نمی‌دهم حقیقت چیست».

۲۹۰ مسافری که قربانی حقوق بشر آمریکایی شدند

در این حادثه ۲۹۰ مسافر این هواپیما در حالی به شهادت رسیدند که ۶۶ تن از آنان کودکان زیر ۱۳ سال و ۴۶ تن از آنان اتباع غیر ایرانی بودند، مسافرانی که به امید سفر به دوبی پا به پرواز ۶۵۵ ایران ایر گذاشته بودند اما پیکرشان در آب‌های خلیج فارس تشییع شد.

در پی حمله به هواپیمای مسافربری ایرانی ، دولت آمریکا مبلغ ۶۱٫۸ میلیون دلار به خانواده‌های قربانیان و همچنین ۷۰ میلیون دلار برای خسارت ناشی از سقوط هواپیمای مسافربری پرداخت کرد. این مبالغ به صورت بلاعوض و بدون قبول مسئولیت حادثه پرداخت شد و حتی هیچ‌کدام از خدمه ناو وینسنس تحت پیگرد قرار نگرفتند.

سرنوشت فرمانده ناو جنگی وینسنس چه شد؟

کاپیتان «ویلیام سی راجرز» ( که در خاندانِ ژنرال های راجرز به «ویل راجرز سوم» شهرت دارد) از سال ۱۹۷۸ تا سال ۱۹۸۹ فرماندهی ناو جنگی «یو اس اس وینسنس) را بر عهده داشت. فرمانده ناو جنگی که علی‌رغم تاکید چندین دریادار بر تجاری بودن هواپیمای ایرانی دستور شلیک موشک به پرواز ۶۵۵ را داد و مامور اعدام ۲۹۰ مسافر بیگناهی شد که ۶۶ تن از آنان کودک بودند.

راجرز اما هیچگاه برای چنین جنایت جنگی محاکمه نشد و به جای آن در سال دوسال بعد از مورد هدف قرار دادن هواپیمای ایرانی و به شهادت رساندن تمام مسافران آن  لژیون لیاقت را از دستان جورج بوش پدر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، به‌خاطر «رفتار بسیار شایسته و انجام خدمات برجسته بین تاریخ آوریل ۱۹۸۷ تا مهٔ ۱۹۸۹ به‌عنوان افسر فرمانده ناو وینسنس دریافت کرد. راجرز در حالی مدال لیاقت را دریافت کرد که در مراسم تجلیلش هیچ اشاره‌ای به سرنگون کردن پرواز ۶۵۵ ایران ایر نشد.

گروه سیاسی آناج