پایگاه خبری علت : پس‌ازاینکه انتقادات زیادی به طراحی تیبا به‌عنوان نخستین خودروی به‌اصطلاح ملی سایپا وارد شد، این شرکت تصمیم گرفت با انجام فیس‌لیفتی، ظاهر و داخل تیبا را بهبود بخشد. این فیس‌لیفت که با تغییرات کامل نمای جلویی و عقبی تیبا و همین‌طور داخل آن همراه بود و حتی در بعضی جاها در مقایسه با تیبا پسرفت کرده بود، سرانجام با نام ساینا معرفی گردید و چند وقت بعد با افزایش قیمت حدود سه میلیون تومانی نسبت به تیبا به بازار آمد. درهرحال ساینا به لطف قیمت زیر سی میلیون تومانی خود و همین‌طور هزینه‌های نگهداری پایین، توانست تا حدودی در بازار به فروش مناسبی دست پیدا کند.

اما با توجه به محبوبیت خودروهای اتوماتیک در کشورمان، چند وقتی بود که زمزمه‌های ساخت نسخهٔ اتوماتیک ساینا توسط سایپا به گوش می‌رسید. سپس برای اولین بار این گیربکس هم‌زمان با معرفی کوییک به‌عنوان نسخهٔ کراس هاچ‌بک ساینا معرفی شد و معلوم شد که این یک گیربکس CVT ساخت شرکت بلژیکی پانچ است. بدین ترتیب گفته شد که این گیربکس علاوه بر کوییک، برای ساینا هم ارائه خواهد شد. حال به‌تازگی سرانجام سایپا فروش ساینا اتوماتیک را برای اولین بار آغاز کرده است اما نکته‌ای که در این رابطه کاملاً جلب‌توجه می‌کند، قیمت اعلامی از سوی سایپا برای ساینا اتوماتیک است. این شرکت برای نسخهٔ اتوماتیک ساینا که آن‌را ارزان‌ترین خودروی اتوماتیک کشور می‌نامد، قیمت ۳۸,۴۵۰ میلیون تومان را در نظر گرفته است یعنی دقیقاً ۱۰ میلیون تومان گران‌تر از نسخهٔ دستی ساینا!

البته سایپا در نسخهٔ اتوماتیک ساینا، علاوه بر گیربکس، آپشن‌های جدید را هم ارائه کرده که پیش‌ازاین شاهد معرفی آن‌ها در کوییک بودیم. طبق اعلام سایپا، ساینا اتوماتیک خود در دو تیپ معمولی و لوکس عرضه می‌شود که این دو تیپ از لحاظ سطح تجهیزات با یکدیگر تفاوت دارند. در تیپ معمولی ساینا اتوماتیک، آپشن‌هایی چون فرمان برقی، کروز کنترل، سیستم هشدار سرقت، چراغ‌های مشایعت‌کننده، کامپیوتر سفری و دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان به تجهیزات قبلی ساینا دستی اضافه شده است درحالی‌که تیپِ لوکسِ نسخهٔ اتوماتیک از آپشن‌های بیشتری شامل سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، صفحه‌نمایش هفت اینچی با بلوتوث، سیستم پایش فشار باد تایرها و ناوبری بهره‌مند است. تنها تفاوت ظاهری ساینا اتوماتیک با نسخهٔ دستی نیز تغییر دستگیرهٔ درهای آن به نمونه‌های موسوم به آسان‌بازشو است که این هم قبلاً در کوییک دیده شده بود.

اما فعلاً معلوم نیست نسخه‌ای که سایپا اقدام به فروش آن کرده از تیپ معمولی ساینا اتوماتیک است یا تیپ لوکس چراکه در بخشنامهٔ فروش این خودرو نامی از تیپ آن برده نشده و در بین تجهیزات اعلامی آن در بخشنامه نیز هرچند سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای دیده می‌شود، اما اثری از نمایشگر لمسی نیست! بنابراین فعلاً نمی‌توان به‌طور قطعی گفت که این قیمت ۳۸,۴۵۰ میلیون تومانی متعلق به تیپ معمولی ساینا اتوماتیک است یا تیپ لوکس اما درهرحال نکته‌ای که علامت سؤال بزرگی محسوب می‌شود این است که به چه علت ساینا اتوماتیک با افزایش قیمت ۱۰ میلیون تومانی نسبت به نسخهٔ دستی عرضه می‌گردد؟ آیا یک گیربکس CVT به همراه چند آپشن معمولی ارزش این اضافه قیمت را دارد؟ یا اینکه در نظر گرفتن قیمتی نزدیک به چهل میلیون تومان برای خودرویی که در اصل همان تیبای ۲۵ میلیونی محسوب می‌شود منطقی است؟

در رابطه با قیمت ساینا اتوماتیک سؤالات فراوانی ازاین‌دست می‌توان مطرح نمود که پاسخی برای آن‌ها پیدا نمی‌شود. از طرف دیگر شاید بتوان این موضوع را مطرح نمود که احتمالاً از این خودرو با چنین قیمت غیرمنطقی و بالایی استقبال چندانی نشده است اما مطمئناً مثل گذشته این خیال خام هرگز حقیقت ندارد زیرا درحالی‌که سایپا اقدام به پیش‌فروش ساینا اتوماتیک با موعد تحویل آبان تا اسفند ۹۶ نموده است، طبق اعلام این شرکت ظرفیت تحویل ماه‌های ابتدایی آن به‌طور کامل تکمیل شده است! بنابراین وقتی برای خرید خودرویی با کیفیت پایین (طبق اعلام جدول کیفیت شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در ماه مرداد، ساینا تنها یک ستارهٔ کیفیت را دریافت کرده است) و طراحی نه‌چندان زیبا که اصل و ریشهٔ آن به پراید بازمی‌گردد، نزدیک به چهل میلیون تومان از سوی مردم پرداخت می‌شود، مطمئناً خودروسازان داخلی نیز به چپاول خود ادامه خواهند داد.

این در حالی است که ساینا اتوماتیک ازلحاظ فنی و پیشرانه هیچ تفاوتی با تیبا ندارد. این یعنی در زیر کاپوت ساینا اتوماتیک همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر با ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور قرار دارد که حالا در کنار یک گیربکس CVT قرار گرفته است. از طرف دیگر، این موضوع که قرار گیری چنین موتور کم‌توانی در کنار گیربکس CVT بلژیکی، چه عملکردی در زمینهٔ شتاب و کشش خواهد داشت نیز خود سؤال بزرگی است. درهرحال ساینا اتوماتیک با قیمت ۳۷,۴۵۰,۰۰۰ تومانی خود دقیقاً در بازهٔ قیمتی پژوهای محبوب ایران‌خودرو یعنی ۲۰۶ SD و پارس قرار می‌گیرد و تنها مزیتی که نسبت به آن‌ها دارد برخورداری از همین گیربکس CVT است که مطمئناً ارزش پرداخت چنین مبلغی را نخواهد داشت.

منبع :پدال