اقتصاد

امضای تفاهم‌نامه با راه‌آهن سراسری آلمان و نوسازی شبکه ریلی ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ عباس آخوندی در سفر اخیر خود به آلمان از سازمانها و موسسات شاخص این کشور و از وزارتخانه همتای خود در برلین نیز بازدید و گفتگو کرد.

در آغاز این دیدار وزیر حمل و نقل آلمان با خوشامدگویی به دکتر آخوندی گفت: جناب آقای وزیر، به برلین و وزارت ترابری و زیرساختهای دیجیتال خوش آمدید. از دیدار شما بسیار خوشحال هستیم.
وی افزود: مذاکرات جالب توجهی داشته اید و شرکت ها و مسئولان متعددی خواهان بازدید از کشور شما در ماههای آینده هستند و می دانم تفاهمنامه ای با زیمنس در زمینه مطالعات در حوزه جابه جایی و ترافیک امضا خواهید کرد.
دکتر آخوندی هم در پاسخ ضمن تشکر از خوشامدگویی همتای خود تایید کرد که دیدارهایی با مقامات زیمنس و ایرباس داشته است.
وی افزود: حضور زیمنس در ایران سابقه طولانی دارد و زمینه های تجاری بسیاری نیز در ایران وجود دارد. ما با زیمنس درباره فصل جدیدی از همکاری در زمینه حمل و نقل گفت وگو کرده ایم و می توانیم در زمینه جابه جایی و ترافیک مطالعاتی انجام دهیم.
وزیر آلمانی در پاسخ ابراز داشت: اطلاع دارم که همکارم از وزارت اقتصاد چند هفته پیش از ایران دیدار کرد. بنابراین شما میدانید که ما علاقه بسیاری به فعالیت در زمینه حمل و نقل داریم و به نظرم این حوزه برای شما نیز اهمیت دارد. رشد اقتصادی کشور شما در حال افزایش است و می توانیم در زمینه پروژه هایی که شمارشان روبه فزونی است، با یکدیگر همکاری کنیم.
وزیر راه وشهرسازی ایران در پاسخ وی گفت : وزارتخانه ما مثل وزارتخانه شما همه حوزه های حمل و نقل شامل هوایی، زمینی، ریلی و دریایی را دربرمی گیرد.
البته در ایران اضافه بر بحث حمل و نقل، مباحث مربوط به شهرسازی و مسکن هم به عهده وزارتخانه ماست. ولی امروز راجع به حمل و نقل صحبت خواهیم کرد.
آخوندی گفت: برنامه ای که ما داریم در دو حوزه بحث زیرساختها است و بحث گسترش ناوگان حمل و نقل. در حوزه صنعت هوانوردی چند پروژه بسیار بزرگ داریم. اولین موضوع مورد بحث توسعه فرودگاه و شهر فرودگاهی امام خمینی در تهران است، که برای آن ظرفیتی حدود۹۰میلیون مسافر پیش بینی شده است. منطقه آزاد تجاری شهرفرودگاهی در زمینی به وسعت ۱۵۰۰ هکتار بنا شده و علاوه بر آن ۲۵۰۰ هکتار نیز برای منطقه ویژه اقتصادی در نظر گرفته شده است. این مجموعه در عین حال به سیستمهای ریلی و سیستمهای جادهای مرتبط است. این یک پروژه در دست اقدام است و در حال حاضر فرانسویها در این پروژه به شکل جدی درگیر هستند.
در این حال بحث نوسازی ناوگان و سیستم ناوبری هوایی ایران را داریم. در این زمینه با فرانسه برای نوسازی ناوگان هوایی وارد صحبت شدهایم و اولین قراردادی هم که توافق کردیم با ایرباس برای خرید ۱۱۸هواپیما بود. همزمان برای خرید ۲۰ هواپیمای دیگر نیز با ATR قرارداد امضا شده است.
آخوندی افزود: البته برای ۶ فرودگاه دیگر در شش مرکز استانها هم با شرکتهای فرانسوی و ایتالیایی صحبت کردهایم که حمل مسافر با ظرفیت ۵ تا ۱۰ میلیون نفر را پوشش می دهد. در این حوزه با بعضی از شرکتها توافقنامه نیز امضا شده است.
وی گفت: اخیرا بویینگ هم به تهران آمده بود و با بویینگ هم مذاکرات جدی برای خرید هواپیما در دست است. این مروری خیلی خلاصه در ارتباط با صنعت هوانوردی بود.
در ارتباط با بحث صنعت ریلی استراتژی ما اتصال خطوط راه آهن ایران به تمام کشورهای همسایه است تا بتوانیم ارتباط ریلی در سراسر آسیا داشته باشیم.
آخوندی در ادامه بحث به سراغ راه آهن رفت و گفت: بحث دوم راه آهن حومه ای در ایران است؛ با توجه به این که ما منطقه شهری بسیار بزرگی داریم و تهران به تنهایی بیش از ۸ میلیون جمعیت دارد، برنامه راه آهن حومه ای را برای تهران تعریف کردیم و برای سایر کلانشهرها نیز این برنامه را در دست طراحی داریم.
همزمان بحث برقی کردن برخی خطوط راهآهن در ایران هم مطرح است و همچنین تلاش داریم تا خط آهن سریعالسیر را وارد ایران کنیم. در این حوزه دو پروژه بزرگ از سوی چینی ها تامین مالی شده که کار اجرا را در ایران انجام می دهند.
چینی ها برای ایجاد خطوط راه آهن تهران – قم – اصفهان به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر در قالب راه آهن سریع السیر تامین مالی کرده اند و همچنین راهآهن تهران-مشهد به طول ۱۰۰۰ کیلومتر را عملی می کنند.
آخوندی با اشاره به این که برای راه آهن تهران-تبریز به طول ۷۰۰ کیلومتر با زیمنس در حال مذاکره هستیم، گفت: همزمان در ارتباط با بحث صنعت ریلی ما بحث نوسازی واگنها و ناوگان را داریم که هم شامل واگنهای مسافری و هم واگنهای باری می شود. در این باره هم با زیمنس مذاکرات مفصل داشتیم و هم با ایتالیاییها. برای بهبود مدیریت در حوزه حمل و نقل ریلی با «دویچه بان» هم یک تفاهمنامه منعقد شده است.
در حوزه حمل و نقل جادهای هم اقداماتی بسیار گسترده در دست اجرا است. اصلی ترین بحث ما تکمیل ارتباطات با شبکه های بین المللی است تا به تمام کشورهای منطقه مرتبط شویم.
وزیر راه و شهرسازی ایران افزود: در حوزه جادهای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را داریم؛ اعم از ناوگان باری و مسافری. پروژهای داریم برای نوسازی ۶۵۰۰۰ کامیون که در این زمینه با شرکتها و کشورهای مختلفی مذاکره کردیم از جمله با فولکس واگن آلمان.
آخوندی در حوزه دریایی با اشاره به این که آخرین پروژهای که باید از آن یاد کند بحث توسعه بنادر ایران است؛ گفت: بندر هرمزگان بیش از ۸۰ میلیون تن ظرفیت در سال دارد. در فاز دوم این بندر زیرساخت آن آماده شده و برای خرید تجهیزات هم توافق کرده ایم و یک بخش سومی دارد که کشورهای مختلف و شرکتهای مختلفی برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده اند که آلمان هم از جمله انهاست.
پروژه دیگر پروژه توسعه بندر چابهار است که در دریای عمان گسترش می یابد و هند و چین تاکنون علاقه مندی خود را برای ورود به این حوزه ابراز کرده اند.
آخوندی گفت: اما بحثی که در حوزه دریایی داریم عمدتا حمل و نقل ترکیبی است. با توجه به اینکه بیشتر کشورهای همسایه ما تنها در حوزه خشکی واقع شده اند و به آبهای آزاد دسترسی ندارند، علاقه مند هستیم که دسترسی به دریا را به آنها بدهیم. از این رو یکی از محورهای رقابتی و مزیت هایی است که ما می توانیم مطرح کنیم بحث حمل و نقل دریایی و ترانزیت از ایران است.
وزیر راه و شهرسازی ایران افزود: برای حمل و نقل دریایی و ترانزیت هم پیشنهادهای بسیار زیادی دریافت کرده ایم. همین امروز هم با مجموعه ای از شرکتهای آلمانی که در حوزه دریایی فعالیت می کنند بحث های مفصلی داشتیم و به آنها پیشنهاد دادیم که اگر میخواهند وارد ایران شوند و برای خود جایگاهی در حوزه لجستیک در ایران داشته باشند؛ لجستیک دریایی و لجستیک ترکیبی، و چه ترانزیت ما کاملا حاضریم به آنها کمک کنیم.
ابراز علاقه همتای آلمانی برای بکارگیری متحصصان کشورش در ایران
همتای آلمانی پس از ابراز سپاسگزاری از توضیحات آخوندی، با اشاره به این که تحولی بسیار گسترده در پروژه های مختلف در برنامه وزارت راه ایران دیده شده است، گفت: در حالی که اجرای هر یک از پروژه ها خود چالشی برای یک وزراتخانه محسوب می شود،
درک می کنم که جنابعالی علاقه دارید با شرکایی این برنامه ها را اجرایی کنید که در حوزه های مختلف دارای تخصص هستند و از تجربه سهای موفقی در این موضوع برخوردارند.
وزیر آلمانی افزود: جنابعالی طیف شرکتهای آلمانی حوزههای مورد نظرتان را خوب می شناسید و ما از سوی این وزارتخانه هم علاقه خاصی داریم که همکاری خوبی بین راه آهن سراسری آلمان و دولت جمهوری اسلامی ایران برقرار کنیم.
وی با ابراز خوشحالی از اینکه اسناد توافقنامه با دویچه بان برای همکاری امضا شده است، گفت: اینجا فقط مساله تکنیک و اجرا و عملی کردن و ساخت و ساز یا سیستمهای ریلی یا فقط خدمات سخت افزاری نیست بلکه از نظر ما چنین مسایلی مانند مشاوره، مدیریت و لجستیک دارای اهمیت خاصی است.
وی افزود: ما خوشحال هستیم که شما در حوزه ترمینالهای کانتینری برای مدیریت ترمینال کانتینری با مرکزی ارتباط برقرار کردهاید که در این زمینه تخصص دارند. در حوزه فرودگاهی با فرانکفورت می توانید تماس داشته باشید و با مدیریت فرودگاه مونیخ که از تخصص بالایی برخوردار هستند. آلمان سالهاست از نظر لجستیکی به عنوان قهرمان جهان شناخته میشود.  
همتای آلمانی دکتر آخوندی افزود: برای ما بسیار با ارزش است که ما این مقام را در دنیا به عنوان کشور اول دنیا در حوزه مدیریت لجستیک حفظ بکنیم و این کار هم از طریق ارتباط نزدیک بین این وزارتخانه و شرکتهای تخصصی لجستیکی انجام میشود. زیر سقف این وزارتخانه تعداد زیادی از شرکتهای لجستیکی تخصصی فعال هستند.
معاون من (وزیر) در ماه اکتبر همراه هیاتی که تخصصش لجستیک است به ایران سفر خواهد کرد و همراه آنها تعداد زیادی از متخصصان و شرکت های فعال در حوزه لجستیک به ایران خواهند آمد تا هم با وزارتخانه شما صحبت کنند و هم شرکایی را در ایران برای همکاری پیدا کنند. از این رو اگر امکان پذیرش از سوی وزارتخانه شما وجود داشته باشد، در ماه اکتبر می توانند توانایی های خود را در حوزه لجستیکی عرضه و معرفی کنند.
وزیر حمل و نقل آلمان تاکید کرد: اگر بخواهیم این پروژه ها را در آلمان اجرا کنیم، در شرایط عادی و به واسطه بوروکراسی که اینجا وجود دارد، فکر کنم سه دوره قانونگذاری لازم باشد.
 
شما این شانس را دارید که با بروکراسی کمتری بتوانید در درازمدت پروژه ها را به راحتی اجرا کنید.
برای تسهیل در مورد مسایلی که مربوط به این وزارتخانه میشود اگر به ایجاد ارتباط بین دو طرف ایرانی و آلمانی کمک کنیم با توجه به همه شرکتهای فعال در زمینه لجستیک، باید بگویم این وزارتخانه و همه افرادی که اینجا هستند آمادگی دارند که هر کمکی از دستشان بر می آید برای ارایه تخصص های خاص خود، ارایه کنند.
خود من هم دوست دارم به تهران بیایم منتها برنامه کاری من نسبتا پر است؛ ولی واقعا علاقه مندم از نزدیک پروژه هایی را که فرمودید ، ببینم و با ابعاد آنها آشنا شوم، چون این آمار و ارقام من را تحت تاثیر قرار داده است.
یادآوری حضور موثر آلمان در شکل گیری راه اهن ایران
آقای آخوندی در پاسخ به وی گفت: حتما از شما دعوت میکنیم به ایران تشریف بیاورید. همین یکشنبه وزیر حمل و نقل فرانسه مهمان من هست که با برقراری پرواز ایرفرانس به ایران می آیند.
آخوندی در ادامه با یادآوری این که قبلا شرکتهای آلمان در ایران حضوری قطعی داشتند و در واقع راه آهن ایران حدود ۸۰ سال پیش به کمک آلمانیها ساخته شد، گفت: امروز هم خیلی علاقه مند هستیم در حوزه راه آهن همکاری جدی داشته باشیم و حتما با دویچه بان کار خواهیم کرد و برنامه قطار باری و مسافری بین آلمان و ایران را باید عملی کنیم که 
کاری شدنی است.
وی تاکید کرد : امروز با دوستان در رابطه با صنعت حمل و نقل دریایی آلمان صحبت می کردم، به آنها گفتم که برای من از اجرای پروژه مهمتر داشتن همکاری حمل و نقلی و لجستیکی است. ما به شرکتهای لجستیکی شما حتما خوشامد میگوییم؛ چه در حوزه هوایی، چه در زمین و چه در حوزه ریلی هر نوع مساعدتی لازم باشد در ایران برای شما فراهم خواهیم کرد.
وزیر راه و شهرسازی ایران با تاکید بر اینکه در همین سفر مذاکرات جدی با GIZ برای گرفتن مشاوره در حوزه حمل و نقل ترکیبی انجام شده ؛ ابراز امیدواری کرد که بتواند چنین همکاری را به شکل جدیتری با وزارتخانه آلمانی همتای خود داشته باشد. 
وی افزود: ما قطعا نمی خواهیم همکاریها صرفا در حد شرکتهای پیمانکاری بماند و می خواهیم در حوزه لجستیک بین دو دولت، همکاریهای دولتی هم داشته باشیم هم در بحث مقررات و هم در بحث مدیریت و هم در حوزه بحث مشاوره.
وی افزود : یک نکته هم اضافه کنم در حوزه مسایل بانکی است و ما گفتگوی مفصلی با بانک های شما داشتیم. با توجه به اینکه سالها روابط بانکی قطع بوده، خیلی طبیعی به نظر می رسد که برقراری ارتباطات مجدد مقداری زمان بر باشد اما قطعا اراده سیاسی بسیار مهم است که این اراده سیاسی در بانکها اعلام شود.
نکته دوم، بحث هایی است که به آقای گابریل هم پیشنهاد کردم؛ این که خوب است ما با بانکهای اروپایی به صورت دسته جمعی مذاکره کنیم که بتوانیم به یک توافق جامع دسترسی پیدا کنیم مثل ECP.
اعلام  آمادگی راهآهن سراسری آلمان
وزیر حمل و نقل آلمان در پاسخ گفت: سپاسگزاری میکنم از اطلاعات دقیق و جزیی که در اختیار ما گذاشتید و حتما میدانید شرکت راه آهن سراسری آلمان (دویچه بان) متشکل از قسمتهای مختلفی است که زیر یک سقف کار می کند.
وی افزود: حتما مطلع هستید که دویچه بان در حوزهای که جنابعالی ابتدا اشاره کردید یعنی در حوزه ساختارهای زیربنایی راه آهن و نیز در حوزه ناوگان فعال است. راه آهن سراسری آلمان(دویچه بان) ۱۰۰ درصد دولتی است و این وزارتخانه نماینده مالک دویچه بان هست در مقابل دویچه بان.
بسیار مایلیم که تماس نزدیک با دویچه بان در همه زمینه هایی که خدمتتان عرض شد بین ایران و دویچه بان برقرار شود. دعوت جنابعالی را با کمال میل می پذیرم و تلاش می کنم با نمایندگان دویچه بان دیدار داشته باشید. اگر موافق باشید دفاتر ما متقابلا در مورد وقت این سفر برای کارهای مربوط به هماهنگی با یکدیگر تماس برقرار کنند.
وزیر آلمانی با سپاسگزاری از اعلام آمادگی برای پذیرش نمایندگان در هیاتی که به ریاست معاون وی به ایران سفر خواهند کرد ، گفت ایشان در کتبر در تهران خواهند بود.
کنترل سرعت با اتومبیل و جاده هوشمند
وزیر حمل و نقل آلمان در ادامه مذاکرات به همتای ایرانی خود پیشنهاد کرد تا از نزدیک از خودروهای کاملا هوشمندی که در آلمان ساخته می شود، بازدید کند. 
وی با طرح این سوال که: آیا قصد دارید محدوده سرعت را در اتوبانهای ایران حفظ کنید یا خیر؟ گفت: همانطور که جناب آقای وزیر می دانند در اتوبانهای آلمان محدودیت سرعت وجود ندارد.
من اخیرا یک خودروی تمام اتوماتیک آئودی را در اتوبان مورد آزمایش قرار دادم که در سرعت ۱۳۰ کیلومتر ، تمام کنترل خودرو دست ماشین است.
وی افزود: شاید در بحث توسعه شبکه جادهای کشورتان جاده های جدید را طوری بسازید که مجبور نشوید مثل ما که بعدها آن را تغییر دادیم ، بخواهید بعدا جاده هایتان را هوشمندسازی کنید. امروز ما جاده هایی را که قبلا ساخته ایم، هوشمندسازی میکنیم. 
اما برای جاده های جدید شما شاید مفیدتر باشد که از همین حالا این کار در ساخت جاده انجام شود. منظور این است که این جاده ها با خودرو ارتباط برقرار می کند.
فلسفه ما این است که خودروی آینده باید کاملا هوشمند باشد و بدون این که هوا را آلوده کند، یعنی به صورت برقی کار کند، هم هوشمند است و هم سبز.
برای اینکه بتوانیم از این فناوری استفاده بکنیم داریم ساختارهای زیربنایی خود را در حوزه فایبرگلاس در تمام جادهها تجهیز میکنیم که بتوانیم با بالاترین حد سرعت جابه جایی اطلاعات بین جاده و ماشین را به این وسیله انجام دهیم. چون اگر بخواهیم بعد از ساخت جاده این کار را انجام دهیم بسیار هزینه بر خواهد بود. به همین دلیل ما قانونی را تصویب کردیم که بر اساس آن همه جاده های جدیدی که ساخته می شوند باید به طور همزمان با فایبرگلاس تجهیز شوند.
از سوی دیگر در عنوان وظایف و اسم وزارتخانه شما علاوه بر راه و ترابری، ساختمان و شهرسازی هم هست. چنین ساختارهای زیربنایی دقیقا به هم مربوط میشوند. در این زمینه هم خوشحال میشوم که به تهران بیایم و با جنابعالی تبادل نظر کنم.
سیاست های متفاوت ایران در کنترل سرعت
دکتر آخوندی هم گفت : شرایط ما با شما متفاوت است و ما فعلا دنبال کنترل سرعت هستیم؛ زیرا در ایران میزان تلفات جادهای بالاست و در حال حاضر سالی ۱۰ هزار نفر در جاده های ما کشته می شوند به همین دلیل استراتژی ما کنترل و کاهش سرعت است.
بحث مدیریت جاده ها به شکل گستردهای در ایران در حال اقدام است.
حدود هزار و نهصد دوربین الکترونیکی در حال یکپارچه شدن و در حال نصب است و و بحث مدیریت الکترونیکی جاده ها از بحثهای خیلی جدی است و سرمایه گذاری خوبی روی آن انجام میدهیم. بیش از ۳۰۰ میلیون دلار فقط سرمایه گذاری در این حوزه است که در سال جدید آغاز کرده ایم و علاقه مندیم اگر به ایران تشریف بیاورید از مرکز مدیریت الکترونیکی جاده های ما بازدید کنید.
آخوندی افزود: ما یک مرکز کنترل ۱۰۰% الکترونیک برای تمام شبکه راه آهن ایران هم تعریف کردیم و داریم آن را اجرا می کنیم. موفق شدیم که سیستم کنترل تمام اتوماتیک را در ایران ایجاد کنیم. برای خطوط آهن می توانیم از مرکز کنترل؛ قطار را متوقف کنیم و دستور مستقیم به قطارها بدهیم.
وزیر حمل و نقل آلمان با تایید نظر آخوندی، گفت: این تحولات لازم است و هر چه تعداد خودروها و وسایل و ناوگان در حال حرکت بیشتر باشد خطر تصادف بیشتر است و کنترل الکترونیکی این امکان را می دهد که جلوی تصادف ها گرفته شود. من با کمال میل حاضرم از این مرکز دیدن کنم.
آخوندی در ادامه حضور خود در آلمان، روز پنج شنبه راهی دوسلدورف شد و روز جمعه از  قطار هامبورگ بازدید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن