اخبار داغاقتصادصنعت حمل و نقل

پایان سلطنت فرانسوی ها بر بازار خودروی کشور

خودرو بانک/ شش سال پیش زمانی که دور اول تحریم ها شروع شد گروه خودروسازی “پژو سیتروئن” یا همان “PSA” که در آن زمان با جنرال موتورز آمریکا شراکت داشت بر اثر فشار شریک آمریکایی خود مجبور به ترک بازار کشور شد. این خروج باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات دو خودروساز بزرگ کشور شد اما در عمل فقط پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ در تولید با مشکل مواجه شدند. در آن زمان شرکت رنو اعلام کرد که از بازار کشور خارج نخواهد شد و تولید تندر ۹۰ را با وجود تحریم ها و کاهش تولید ادامه خواهد داد هرچند تولید بقیه مدل ها مانند ساندرو تا رفع تحریم ها به تعویق افتاد. حال بعد از ۶ سال بازار خودرو کاملا متحول شده و شاهد خروج هر دو خودروساز فرانسوی از کشور هستیم.

به گزارش خودروبانک و به نقل از دنیای خودرو، در این شرایط خروج رنو با تبعات منفی بیشتری نسبت به پژو همراه خواهد بود. خروج گروه PSA از کشور باعث توقف خودروهایی مانند ۲۰۰۸ و ۳۰۱ تا چند ماه شد و بقیه مدل ها نیز از دستور کار خارج شد، ولی تولید خودروهایی مانند پژو ۴۰۵، ۲۰۶ و پارس همچنان ادامه خواهد یافت. همچنین توقف تولید خودروی سیتروئن C3 متوقف و شرکت سیتروئن و سایپا متحمل ضرر زیادی خواهند شد، اما خروج رنو اثرات منفی بیشتری خواهد داشت و تولید خودروهایی مانند تندر۹۰ و رنو ساندرو متوقف خواهد شد. همچنین تولید خودروهایی مانند سیمبل و داستر نیز به سرانجام نمی‌رسد. باید به این نکته هم اشاره کرد که تبعات منفی توقف تولید خودروهای پرفروش و مردمی مانند تندر۹۰ و ساندرو بسیار بیشتر از اثرات منفی توقف تولید پژو ۲۰۰۸ و ۳۰۱ خواهد بود. اتفاقی که ۶ سال پیش با خروج پژو اتفاق افتاد حال با خروج شرکت رنو و توقف تولید تندر۹۰ و ساندرو باعث عرضه مجدد سدان و هاچ بک های چینی در بازه قیمتی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن