پایگاه خبری علت : اکثر افراد خواستار داشتن موهایی بلند و پرپشت و زیبا هستند و هر چه سن نیز بالاتر میرود این خواسته در اشخاص بیشتر میشود. جالب است بدانید که به طور نرمال موهای شما ماهیانه ۱.۲۵ سانتی متر رشد میکند و سالیانه ۱۵ سانت به طول انها افزوده میشود. ولی این میزان یک میزان کلی است و اینکه چقدر رشد موهای سریعتری دارید و چقدر پر پشت هستند به عواملی مثل سن،ژنتیک شما و رژیم غذاییتان بستگی دارد.
مسلما عوض کردن چیزهایی مثل سن و یا ژنتیک در دست شما نیست در نتیجه تنها چیزی که توانایی کنترل و تغییر ان را دارید رژیم غذاییتان میباشد. در واقع اگر رژیم غذایی مناسبی نداشته باشید و به حد کافی مواد مغذی دریافت نکنید ممکن است موهایتان ریزش پیدا کند و کم پشت شود. از سمت دیگر داشتن یک رژیم غذایی با بالانس کافی که در ان میتوانید همه نوع مواد مغذی ای دریافت کنید به رشد موهایتان و پر پشت شدن انها کمک میکند مخصوصا وقتی که با مشکل ریزش مو مواجه شده اید.
۱۱ غذای معجزه گر برای پرپشت شدن و افزایش رشد موها را معرفی کنیم.

تخم مرغ برای پرپشت شدن مو
تخم مرغ یک منبع بی نظیر و سرشار از پروتئین و بیوتین است. دو مورد از مواد مغذی ای که به شدت به رشد و افزایش موهای شما کمک میکند. خوردن حد کافی از پروتئین به شدت برای داشتن موهایی سالم ضروریست زیرا که پیاز موهای شما نیز از جنس پروتئین است. کمبود پروتئین در رژیم غذایی باعث ریزش مو و سستی ریشه های مو میشود.
بیوتین نیز برای تولید پروتئین مو که به ان کراتین گفته میشود به شدت لازم است. برای همین است که معمولا مکمل های غذایی حاوی بیوتین برای رشد مو تجویز و تبلیغ میشوند. تحقیقات نشان داده است که مصرف بیشتر بیوتین به افرادی که کمبود این ماده را دارند کمک شایانی میکند تا رشد موهای بهتری داشته باشند.
البته اگر شما رژیم غذایی درستی داشته باشید کمبود بیوتین خیلی کم برایتان مشکل‌ ساز خواهد شد.ثابت شده است که افرادی که رژیم غذایی سالم و همراه با بالانس مناسب را دنبال میکنند و بیوتین کافی دارند به طور کل نیز افراد سالم تری هستند.تخم مرغ همچنین منبع سرشاری از زینک و سلنیوم و دیگر مواد مغذی برای افزایش رشد مو و پر پشت شدن موها نیز هست. این موارد باعث میشود که تخم مرغ تبدیل به بهترین غذا برای دستیابی به موهایی سالم شود.

انواع توت ها برای پر پشت شدن مو
توت ها و میوه هایی نظیر تمشک و…منبع بی نظیری از ویتامین هایی هستند که به رشد مو کمک شایانی میکند. اولین ویتامین، ویتامین C است که قابلیت‌های انتی اکسیدان و سم زدایی بی نظیری دارد. انتی اکسیدان ها به پیازهای مو کمک میکنند که از خودشان در مقابل اسیبی که میتوانند از مولکول های به اسم رادیکال های ازاد بخورند محافظت کنند. این مولکولها به طور طبیعی در بدن انسان‌‌ها و در طبیعت اطراف وجود دارند.
به عنوان مثال یک فنجان (۱۴۴ گرم) توت فرنگی میتواند به طور بی نظیری حدود ۱۴۱% از نیاز روزانه شما به ویتامین C را برطرف کند. همچنین بدن شما از ویتامین C برای ساخت کلاژن استفاده میکند. پروتئینی که به موهای شما کمک میکند قوی تر شوند و ضعیف و شکننده نباشند. همچنین ویتامین C موجود در توت ها به بدن شما کمک میکند که از غذا و رژیمتان اهن بیشتری جذب کند و همانطور که میدانید کمبود اهن در بدن باعث کم خونی و در نتیجه ریزش و کم پشت شدن مو میشود.

اسفناج برای پرپشتی و رشد مو
این ماده غذایی بی نظیر که در دسته سبزیجات قرار میگیرد سرشار از مواد مغذی ضروری ای مانند فولات، اهن و ویتامین A و C است، که همه این مواد در کنار هم به شدت برای رشد موهای شما مفید هستند.
ویتامین A به غده های پوستی کمک میکند که سوبیوم تولید کنند. این ماده روغنی به پوست سر کمک میکند که مرطوب بماند و با ابرسانی کردن پوست سر به رشد و سلامت موهای شما نیز کمک میکند. یک فنجان (۳۰ گرم) از اسفناج در حد ۵۴% از نیاز روزانه شما به ویتامین A را تامین میکند.
اسفناج همچنین یکی از بهترین منابع گیاهی اهن است که برای رشد مو به شدت ضروریست. اهن به گلبول‌های قرمز خون کمک میکند بهتر در بدن شما اکسیژن حمل کنند و در نتیجه متابولیسم بدن بالا رفته و روی رشد و پرپشت شدن موها نیز تاثیر گذاشته میشود.

ماهی و گوشت سفید برای پرپشت شدن موها

ماهی هایی نظیر سالمون، شاه ماهی و ماهی خالخالی دارای مواد مغذی ای هستند که به رشد و افزایش موها کمک بی مانندی میکند. این ماهی ها یک منبع سرشار از امگا ۳ و اسیدهای چرب هستند که روی رشد و پرپشتی مو تاثیر مستقیم میگذارد. مطالعاتی روی ۱۲۰ زن نشان داد که استفاده از مکمل‌های غذایی حاوی امگا۳ ، امگا۶ و اسید های چرب و انتی اکسیدانها از ریزش مو جلوگیری کرده و باعث رشد چشمگیر موها و پرپشتی انها میشود.
یک مطالعه دیگر ثابت کرد که استفاده از مکمل غذایی روغن ماهی به طور چشمگیری از ریزش مو جلوگیری کرده و رشد موها را افزایش میدهد. اما به طور کل میزان مطالعاتی که روی امگا ۳ و تاثیرات ان بر روی موها انجام شده است زیاد نیست. ماهی ها منبع قوی ای از پروتئین، سلنیوم، ویتامین D3 و B، و سایر مواد غذایی ای که به رشد و پرپشتی موهای شما کمک میکند نیز هستند پس حتما انها را در برنامه غذایی خود جا بدهید.

سیب زمینی شیرین برای افزایش رشد مو
سیب زمینی های شیرین حاوی ساختاری به اسم بتا کاروتین هستند که بدن ما ان را تبدیل به ویتامین A میکند و این ویتامین نیز تاثیر مستقیم روی رشد موها و افزایش انها دارد. یک سیب زمینی شیرین متوسط ( ۱۱۴ گرم ) در حدی بتا کاروتین دارد که چهار برابر میزانی که شما روزانه به ویتامین A نیاز دارید را تامین میکند.
تحقیقات ثابت کرده است که ویتامین A تولید سوبیوم را که برای داشتن موهایی سالم ضروریست در بدن افزایش میدهد. همچنین ویتامین A سرعت بلند شدن موها را افزایش داده و باعث میشود موهای فرد کلفت تر و ضخیم تر رشد کنند و پیازهای مو نیز قوی تر شوند.

اووکادو مفید برای پرپشت شدن مو
اووکادو خوشمزه و مغذی است و منبع بی نظیری برای مواد مورد نیاز بدن میباشد. این میوه یک منبع سرشار از ویتامین E است که به رشد مو کمک میکند. یک اووکادو با اندازه متوسط (حدود ۲۰۰ گرم) به اندازه ۲۱% از نیاز روزانه شما به ویتامین E را برای بدنتان به خوبی تامین میکند.درست مثل ویتامین C ویتامین E نیز انتی اکسیدانیست که به دفع رادیکال های مضر و ازاد در طبیعت کمک میکند.
در یک مطالعه نشان داده شد که افرادی که از کم پشتی و ریزش مو رنج میبردند بعد از استفاده از مکمل غذایی ویتامین E به مدت هشت ماه به اندازه ۳۴.۵% درصد افزایش حجم و رشد مو داشتند. ویتامین E از پوست سر شما نیز مراقبت میکند و ان را قویتر میسازد. زیرا که یک پوست سر مشکل دار به ریزش مو دامن میزند. اووکادوها همچنین منبع تولید اسیدهای چرب هستند که این اسیدها در بدن تولید نمیشود اما برای قوی ساختن بلوکه های سلول های شما ضروری هستند. کمبود اسید های چرب نیز یکی از عوامل ریزش و کم پشتی مو میباشد.

اجیل ها برای پرپشتی و رشد مو
اجیل ها خوشمزه ، ساده و منبع بی نظیری از همه مواد مغذی‌ای هستند که برای رشد مو مفیده. برای مثال یک اونس یا ۲۸ گرم از بادام به اندازه ۳۷% از ویتامین E روزانه بدنتون رو تامین میکنه. دیگر اینکه اونها یه منبع متنوع از ویتامین های B، زینک و اسیدهای چرب مورد نیاز بدن و رشد مو هستند. کمبود در تمام موارد گفته شده مستقیما باعث ریزش و کم پشتی مو میشود. اجیلها همچنین احتمال بروز بیماریهایی که باعث ریزش مو میشود مثل بیماریهای قلبی را نیز کاهش میدهند.

دانه های روغنی برای افزایش رشد مو
دانه های گیاهان مقدار زیادی از مواد مغذی را با کالری خیلی پایین به بدن شما تزریق میکند. خیلی از این مواد مغذی از موادی هستند که افزایش و رشد موها میتواند کمک زیادی بکند. موادی شامل ویتامین E ، زینک و سلنیوم. یک اونس یا ۲۸ گرم از دانه تخمه افتابگردان ۵۰% از نیاز روزانه شما به ویتامین E و مقدار زیادی ویتامین B تامین میکند.

فلفل دلمه ای مفید برای پرپشتی موها
فلفل های شیرین و فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین سی هستند که همانطور که قبلا گفته شد برای سلامت و رشد موهای شما به شدت ضروری است. در واقع یک فلفل دلمه ای زرد میزان ۵.۵ برابر یک عدد پرتقال به بدن شما ویتامین C میرساند. ویتامین سی به تولید کلوژن و در نتیجه قوی شدن ساقه موهایتان منجر میشود.
صدف ها برای افزایش رشد مو و پرپشت شدن ان
صدف ها یکی از مواد ضروری و به شدت اساسی برای رشد موها را دارا هستند و آن ماده زینک است. زینک یک ماده معدنی است که به رشد مو، قوی شدن ساقه ها و ریشه ها، پرپشت شدن موها و همچنین ضخیم شدن انها کمک شایانی میکند. اما فراموش نشود که استفاده بیش از حد از زینک باعث ریزش مو میشود برای همین است که گرفتن زینک از مواد غذایی بهتر از استفاده از مکملهاست.
حبوبات و سویا برای افزایش رشد مو
حبوبات یک منبع غنی از پروتئین هستند که همانطور که گفته شد برای رشد مو به شدت ضروری است. درست مثل صدف حبوبات هم سرشار از زینک هستند که باعث میشود موها رشد کنند و سیکل سلامتی داشته باشند. حبوبات همچنین دارای بیوتین، اهن و فولات هستند.در کنار استفاده از حبوبات شما میتوانید از سویا که منبع سرشاری از پروتئین گیاهی نیز هست هم استفاده کنید.سویا به شدت به افزایش حجم و قوی شدن موهای شما کمک میکند.
گوشت برای پرپشتی مو

فکر کنم حالا دیگر متوجه شده اید که پروتئین تا چه حد برای سلامت موهایتان ضروری است. پروتئین درون گوشت به رشد و قوی سازی موها کمک میکند و خوشبختانه این ماده غذایی در سبد غذایی خیلی از خانواده ها جایگاه ثابتی دارد.گوشت قرمز همچنین حاوی اهن میباشد که یکی دیگر از نیازهای اولیه بدن برای داشتن موهایی سالم است.

مواد غذایی ای که به ریزش و کم پشت شدن موها دامن میزنند
لبنیات : لبنیات میتوانند به شدت برای افرادی که موهای کم پشتی دارند مشکل ساز باشند. استفاده انها جلوی جذب اهن در بدن را میگیرد و بدون اهن کافی موها ساقه های نازک و ریشه هایی سست خواهند داشت.
لبنیات
نوشابه های گازدار : نوشابه ها به طور کل باعث تشکیل اسید در بدن میشوند و حجم زیادی از شکر را در خود جای داده اند.این دو ترکیب قدم بزرگی را برایتان به سمت موهای کم پشت و در اقایان به سمت تاسی برمیدارد.
نوشابه های گازدار
غلات های صبحانه پر شکر :اگر شما از کسانی هستید که موهای سست و کم پشتی دارید و هر روز صبحتان را با خوردن غلات صبحانه شروع میکنید بهتر است هر چه زودتر دست از اینکار بکشید. شکر داخل این غلات ها باعث افزایش قند خون شما در طول روز میشود و در طولانی مدت باعث میشود ریزش مو پیدا کنید.
غلات های صبحانه

غذاهای چرب : غذاهای چرب باعث میشوند پوست شما چرب شود و پوست چرب باعث میشود کف سر شما نیز چرب باشد و در نتیجه باعث میشود پیازه های موها سست شوند و دچار ریزش مو شوید.
غذاهای چرب
در انتها توجه داشته باشید که اگرچه ژنتیک و سن فاکتوری اساسی در سلامت موهاست اما این شما هستید که میتوانید با یک رژیم خوب و هوشمندانه نیازهای بدنتان را شناسایی کرده و به نتیجه مطلوبی که میخواهید برسیم. امیدواریم که مطلب درج شده کمکی برای رسیدن به چیزی که میخواهید بوده باشد.
زیبامون/