علت من اخبار

 /  سینما و تئاتر

چابک‌سازی سازمان سینمایی، پیشنهاد یک تهیه‌کننده به وزیر ارشاد آینده

سیدضیاء هاشمی، رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما گفت: توصیه‌ من به آقای اسماعیلی به عنوان وزیر آتی فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که مجموعه‌ سازمان سینمایی را که یک مجموعه‌ عریض و طویل است، چابک‌سازی کنند.

چابک‌سازی سازمان سینمایی، پیشنهاد یک تهیه‌کننده به وزیر ارشاد آینده

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری علت ، سیدضیاء هاشمی تهیه‌کننده سینما شامگاه گذشته در برنامه رادیویی «پرانتز باز» درباره وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اعتقاد دارم که آقای اسماعیلی قطعًا وزیر خواهند شد و پیشاپیش به ایشان تبریک می‌گویم. امیدوارم که توجهی به مجموعه‌ فرهنگ به خصوص سینما داشته باشند، نه اینکه چون من اهل سینما هستم، چون ویترین مجموع هنرها سینما است. وی افزود: انتخاب رئیس سازمان سینمایی و معاونت‌های آن اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد که از آدم‌هام خوش نام، با سابقه و بدون حاشیه استفاده شود و از افرادی که دائماً در سینمای کشور تلاطم ایجاد کردند استفاده نشود. یعنی آدم‌هایی که واقعا دلسوز فرهنگ و سینما هستند؛ حتی اگر خیلی هم وارد نباشند اشکالی ندارد، اگر فقط مدیر باشند که بشود با آن‌ها کلام برقرار کرد ما استقبال می‌کنیم. هاشمی اضافه کرد: در حال حاضر، از لحاظ اقتصادی شرایط خوب نیست و کرونا فراگیر شده است، یعنی ما از نظر زمانی نمی‌دانیم تا کِی درگیر یک چنین وضعیتی هستیم، بنابراین توصیه‌ من این است که مجموعه‌ سازمان سینمایی را که یک مجموعه‌ بسیار بزرگ و عریض و طویل است چابک‌سازی کنند. باتوجه به توسعه‌ دولت الکترونیک و شرایط امروز کرونا، زیرمجموعه‌های زائد و هزینه‌بر سازمان سینمایی را ادغام کنند. بعضی از آن‌ها را حذف کنند که برای گرفتن مجوز به صورت سنتی عمل نکنیم. البته در حال حاضر چند ماهی است که بحث آن شروع شده اما باید جدی‌تر از این‌ها شود. * حذف جشنواره‌های هزینه‌بر و بی‌خاصیت وی ادامه داد: ما زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی را داریم که فقط برای خودشان فعالیت می‌کنند و خاصیتی هم برای سینمای ایران ندارند. پس چابک‌سازی و حذف زیرمجموعه‌های زائد مهم است. به نظر می‌رسد که کار از طریق ساماندهی اینترنتی بهتر و عالی‌تر انجام می‌شود. یک اتفاق هزینه بر دیگر هم وجود جشنواره‌های هزینه‌بر و زائد است، در حالی که اهالی سینما گرفتار معیشت خودشان هستند. ما یک جشنواره سینمایی بیشتر نباید داشته باشیم و آن جشنواره‌ ملی فجر است. من اعتقاد دارم که مجموعه‌های جدا شده‌ای مثل مستند و فیلم کوتاه باید به جشنواره‌ی ملی فجر برگردد. حداقل در این سه، چهار سالی که گرفتار کرونا هستیم، هزینه‌های آن را برای اهالی فرهنگ هزینه کنیم. وی افزود: مهم‌تر از همه‌ این‌ها، بخش نمایش خانگی است. نمایش خانگی سال‌ها بود که در اختیار خود وزارت فرهنگ بود و اگر این کار را از او بگیریم، دیگر در این دوران کرونا کاری ندارد! در حال حاضر تنها کاری که معیشت بچه‌های ما درگیر آن است، همین نمایش خانگی است. از آقای اسماعیلی می‌خواهیم به جد و به هر شکلی که شده توانشان را بگذارند و ساترا را به مجموعه‌ وزارت ارشاد بازگردانند و خستگی را از تن تلویزیون هم کم کنند. هاشمی در بخش دیگری از این برنامه گفت: نکته‌ آخر اینکه ما سال‌هاست در سینما معضلی به نام پروانه‌ ساخت داریم. پروانه‌ ساخت دیگر آن کاربرد را ندارد و در حال حاضر یک رانت شده‌است. خود من در حال حاضر عضو شورای پروانه ساخت هستم اما به شما می‌گویم که این مساله هیچ اثری برای فیلمسازی ندارد و حتی بدتر هم می‌کند. یعنی ما به دلیل خواندن یک سری فیلمنامه‌هایی که ارزش فیلمسازی ندارند اما هیچ ایرادی ندارند، مجبور هستیم تا مجوز دهیم و فیلم‌های بد ساخته می‌شود. اگر این را آزادش کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ وی تصریح کرد: مجوز فیلمسازی در حال حاضر به یک رانت تبدیل شده‌است. این را برداریم و هر کسی که می‌تواند فیلم بسازد، این کار را انجام دهد. در این صورت دقت فیلمسازها بیشتر خواهد شد.  فقط دو کنترل باقی می‌ماند. یکی کنترل تهیه کننده است که از صنف تهیه‌کنندگان سال‌های سال مجوزهایی صادر می‌شده و درست عمل کرده و همچنین مجوز کارگردانی؛ یعنی این کار تخصصی است. نظام جمهوری اسلامی مشخص است و فیلمسازی آن هم معلوم است.  انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پربازدیدترین

پربحث ترین