علت من اخبار

 /  تهران

کمبود تجهیزات و نیروی انسانی در بیمارستان فیروزآبادی

کمبود نیروی انسانی در بیمارستان فیروزآبادی کاملا مشهود است و با افتتاح بخش جدید بیمارستان، فضای کافی وجود دارد اما نیروی انسانی و تجهیزات کم است و همت جهادی همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها را برای یاری مدافعان سلامت و کمک به بیماران می‌طلبد.

کمبود تجهیزات و نیروی انسانی در بیمارستان فیروزآبادی

خبرگزاری علت به نقل از فارس از شهرری؛ پس از گذشت ۱۸ ماه از همه گیری کرونا در ایران، پیک‌ها و بحران‌ها را پشت سر گذاشته و به موج پنجم رسیده‌ایم، این ویروس وحشی همچنان می‌تازد و وضعیت بیمارستان‌ها بسیار اسفناک است، بیمارستان فیروزآبادی شهرری نیز از این قائده مستثنی نیست و میزان مراجعه به این مرکز درمانی در پیک پنجم شش برابر شده است.

بیمارستان فیروزآبادی در مساحتی بالغ بر ۳۶ هزار مترمربع با ظرفیت ۵۲۸ تخت و اشتغال هشتصد نفر پاسخگوی مبتلایان به کرونا در جنوب پایتخت است. وقتی پیک پنجم کرونا باعث تکمیل ظرفیت بسیاری از بیمارستان‌های تهران شد،‌ این بیمارستان علاوه بر مردم شهرری، پذیرای بسیاری از بیماران مناطق مختلف تهران و شهرستان‌ها و حتی استان‌های مجاور شده است.

افتتاح بیمارستان بدون تجهیز و نیرو

بیمارستان جدید فیروزآبادی پس از ۱۵ سال وعده و وعید مسؤولان، در پی شیوع ویروس کرونا با ۳۲۹ تخت در مدار خدمت‌رسانی قرار گرفت و فاز نخست آن در شانزدهم فروردین ماه ۱۳۹۹ و فاز نهایی آن در بیست و هفتم خرداد ماه ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید اما پس از افتتاح، نسبت به استخدام پرسنل اقدامی نشده است لذا بیمارستان به ناچار تعدادی از نیروهای بخش قدیم را به این بخش انتقال داده است.

کمبود نیروی انسانی در بیمارستان کاملا مشهود است و همه بیماران به شدت از این موضوع گلایه دارند. پرستاران در خدمت رسانی به بیماران از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند، اما بیمارستان با کمبود شدید نیرو مواجه است. با افتتاح بخش جدید بیمارستان، فضای کافی وجود دارد اما نیرو نیست و با اینکه فضای بیمارستان بزرگ و مناسب است اما به دلیل کمبود تجهیزات و نیروی انسانی، روند کار به کندی انجام می‌گیرد.

انبوه مراجعان باعث شده که داخل بیمارستان رفت و آمد زیاد باشد و در مقابل اورژانس، آزمایشگاه، کلینیک تخصصی، بخش کرونا، حسابداری، تصویربرداری، تریاژ تنفسی و همه قسمت‌ها صف‌های طولانی تشکیل شود.

همراهان بیماران مرتب اعتراض می‌کنند که مریضشان بدحال است و مدت زیادی در انتظار مانده‌اند و پرستاران مدام گوشزد می‌کنند که «فاصله را رعایت کنید وگرنه خودتان هم مبتلا می‌شوید، خواهشا جدی بگیرید زیرا افزایش آمار مبتلایان به دلیل همین عدم رعایت هاست».

فضا هست، نیروی انسانی نیست

راضیه موحدی یکی از مراجعان بیمارستان با بیان اینکه ۳۵ درصد از ریه همسرش درگیر شده است، می‌گوید: «دیروز صبح به بیمارستان مراجعه کردیم و پس از ویزیت پزشک، برای انجام سی‌تی‌اسکن به ساختمان روبرو رفتیم که پس از دو ساعت انتظار، سی‌تی‌اسکن را انجام دادیم و وقتی جوابش را برای پزشک آوردیم پزشک نبود و گفتند که بالای سر بیمارانِ بستری رفته صبر کنید تا بیاید».

موحدی با بیان اینکه قبل از ما هم تعداد زیادی در نوبت بودند و پس از ما نیز یکی یکی به مراجعه کنندگان اضافه می‌شد، ادامه می‌دهد: «ظهر شد و خبری از دکتر نشد اما چاره‌ای نداشتیم و باید صبر می‌کردیم. بعضی از بیماران حالشان نامساعد بود و توان ایستادن نداشتند وقتی هم اعتراض می‌کردند، نگهبان جلوی در تریاژ می‌گفت؛ دکتر مریض بدحال دارد باید به آنها برسد و دکتر دیگری نداریم».

وی با بیان اینکه دکتر بالاخره بعداز ظهر آمد و جواب‌ها را دید، می‌گوید: «دکتر برای همسرم آمپول رمدسیویر نوشت اما برای تزریق باز هم گفتند صبر کنید. پس از طی مراحل تشکیل پرونده، پرداخت صورتحساب و غیره در نهایت ساعت 9 شب تزریق انجام شد و چهار روز دیگر باید برای تزریق سرپایی بیاییم».

موحدی می‌افزاید: «صبح که آمده بودیم یک پیرزن تنها و بدون همراه بر روی ویلچر در انتظار بود و شب که ما داشتیم برمی‌گشتیم پیرزن هنوز همان‌جا بود».

با چند نفر دیگر از مراجعان هم صحبت می‌کنم که همه آنها از کادر درمان رضایت دارند اما از نحوه خدمت‌رسانی که به دلیل افزایش مبتلایان و کمبود نیرو و تجهیزات به کندی انجام می‌شود، گلایه دارند.

مراجعه روزانه ۷۰۰ بیمار کرونایی به بیمارستان فیروزآبادی

دکتر مجید رضایی،‌ مدیرعامل بیمارستان فیروزآبادی با اشاره به بحران کرونا در پیک پنجم اظهار می‌کند: «از ابتدای شیوع کرونا، در ساختمان قدیمی این بیمارستان به بیماران خدمات ارائه می‌دادیم که با یاری خدا و با تلاش وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران و مسؤولان شهرستان، قبل از پیک پنجم کرونا بیمارستان جدید به بهره‌برداری رسید».

حجم پسماند بیمارستان در طول یک ماه از ۲۱۰۰ کیلوگرم به ۴۲۰۰ کیلوگرم رسیده و دو برابر شده است در حالی که امکانات ما دو برابر نشده است. همکاران ما بارها دچار بیماری شدند و حتی با وجود بیماری به خدمت ادامه داده‌اند و با تمام ناملایمات، صبوری می‌کنند

وی با بیان اینکه اگر بیمارستان جدید افتتاح نمی‌شد، نمی‌توانستیم پاسخگوی این حجم از مراجعان باشیم می‌افزاید: «روزانه حدود ۷۰۰ بیمار به بیمارستان فیروزآبادی مراجعه می‌کنند، حدود ۵۰۰ نفر رمدسیویر دریافت می‌کنند، تعدادی بستری می‌شوند و تعدادی نیز سرپایی درمان می‌شوند همچنین حدود ۴۰۰ سی‌تی‌اسکن در شبانه روز انجام می‌شود که حجم بالایی است».

رضایی با اشاره به کمبود نیروی انسانی ادامه می‌دهد: «پس از افتتاح بیمارستان جدید، نیروی جدیدی اضافه نشده است و با همان نیروهای قبلی، بیمارستان قدیم و جدید اداره می‌شود که حجم کار نیروها اضافه شده است».

وی با بیان اینکه غیر از شهرری از شهرستان‌ها و استان‌های مجاور نیز مراجعه کننده داریم، اضافه می‌کند: «حجم پسماند بیمارستان در طول یک ماه از ۲۱۰۰ کیلوگرم به ۴۲۰۰ کیلوگرم رسیده و دو برابر شده است در حالی که امکانات ما دو برابر نشده است. همکاران ما بارها دچار بیماری شدند و حتی با وجود بیماری به خدمت ادامه داده‌اند و با تمام ناملایمات، صبوری می‌کنند».

با هر شغلی کنار یکدیگر برای کمک به بیماران کرونا

مدیر گروه جهادی پیامبر رحمت هم با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا، در بیمارستان فیروزآبادی حضور پیدا کردیم، می‌گوید: «در همه پیک‌ها در بیمارستان بودیم اما پیک پنجم متفاوت است و مبتلایان بیشتری دارد و ما با تمام توان برای کمک به کادر درمان به بیماران خدمت می‌کنیم و تا وقتی که این بلا تمام شود پای کار هستیم».

مصطفی گلی‌زاده با بیان اینکه این گروه جهادی در حال حاضر با ۴۰ نفر نیروی خانم و آقا دو شیفته در بیمارستان فعالیت می‌کند، ادامه می‌دهد: «بیشتر اعضای گروه طلبه و دانشجو هستند و در بین آنها کارمند، وکیل، استاد دانشگاه، بسیجی، خانه دار، دبیر و از همه اقشار هستند که عاشقانه وارد این کار شده‌اند و با اینکه خودشان چند بار مبتلا شده‌اند ولی میدان را خالی نکرده‌اند».

وی با اشاره به فعالیت‌های جهادی این گروه در استان‌های مختلف در مواقع بحرانی می‌افزاید: «معمولا اعضای گروه به عنوان کمک بهیار در بیمارستان خدمت می‌کنند اما در کنار آن سایر فعالیت‌ها مانند کارهای خدماتی نیز انجام می‌دهند و در حال حاضر به مناسبت ماه محرم در حیاط بیمارستان موکب دایر کرده‌ایم که برای همراه بیماران آب معدنی، ماسک و نذورات توزیع می‌شود همچنین دو چادر نیز برای استراحت همراهان برپا کرده‌ایم».

در همه پیک‌ها در بیمارستان بودیم اما پیک پنجم متفاوت است و مبتلایان بیشتری دارد و ما با تمام توان برای کمک به کادر درمان به بیماران خدمت می‌کنیم و تا وقتی که این بلا تمام شود پای کار هستیم

گلی‌زاده با اشاره به برخی از خاطراتی که در مدت ۱۸ ماه در بیمارستان داشته‌اند، می‌گوید: «در روزهای اول که تصمیم گرفتیم به بیمارستان بیاییم بسیار ترس و استرس داشتیم. آن موقع دو نفر بیمار کرونایی در بیمارستان بستری بود و ما برای رفتن به بخش کرونا اضطراب داشتیم اما اکنون از صبح تا شب در میان بیماران کرونا هستیم، به آنها غذا و دارو می‌دهیم و مراقبت می‌کنیم تا خوب شوند».

وی ادامه می‌دهد: «یک روز با حرم امام رضا(ع) ارتباط تصویری گرفتیم و بالای سر همه مریض‌ها می‌رفتیم که زیارت مجازی کنند. یکی از بیماران که ظاهرا حالش بهتر شده بود، پس از ارتباط تصویری به خانواده‌اش گفت بلیت سفر به مشهد تهیه کنید تا پس از مرخص شدنم به مشهد بروم؛ اما پس از پنج ساعت فوت کرد و حال همه بچه‌ها دگرگون شد و خاطره تلخی برای‌مان رقم زد».

مدیر گروه جهادی پیامبر رحمت با اشاره به اینکه سن مبتلایان در پیک پنجم کم شده است ادامه می‌دهد: «اعضای گروه با بیماران بستری انس و الفت می‌گیرند و علاوه بر خدمت‌رسانی مدام برای‌شان دعا می‌خوانند و در حال حاضر دختر ۱۴ ساله‌ای در آی‌سی‌یو بستری است که همه برای سلامتی‌اش دعا می‌کنند».

مسؤولان شهرستان پای کار بیایند

آنطور که از شواهد پیداست، وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال حاضر برای استخدام نیروی جدید در بیمارستان فیروزآبادی برنامه‌ای ندارند، لذا شهرداری‌ها، فرمانداری، هلال احمر، ائمه جمعه، تبلیغات اسلامی، بسیج، اوقاف، آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) و تمام دستگاه‌ها و ارگان‌های شهرستان باید همت کرده و به هر شکلی که می‌توانند، پای کار بیایند و برای عبور از این وضعیت بحرانی که بی‌شباهت به جنگ نیست به یاری مدافعان سلامت بشتابند.  

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پربازدیدترین

پربحث ترین