خبرگزاری فارس علت به نقل از گروه شهری: انتخابات شورای ششم شهر و روستا 28 خرداد سال جاری برگزار شد.این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود و مردم تهران با رأی قاطع به لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی به فعالیت 21 نفر در لیست رأی قاطع و مثبت دادند. فعالیت شورای شهر ششمیها در پایتخت تقریبا از نیمه مرداد آغاز شد و مهم ترین اولویت آنها که انتخاب شهردار بود نیز انجام گرفت.
اعضای شورای ششم در دومین جلسه خود «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. پس از یک ماه حکم علیرضا زاکانی توسط وزیر کشور دولت رئیسی ابلاغ شد و 11 شهریور به صورت رسمی کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد.
پایتخت اکنون با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کند از مشکلات حمل و نقل عمومی گرفته تا مشکلات فرهنگی و اجتماعی درباره موضوعات مختلف در شهر تهران از جمله سرانجام خرید اتوبوسهای نو،توسعه واگنهای مترو، تکمیل ایستگاههای شهر زیرزمینی، انتصابات جدید در پایتخت، تغییر ساعت طرح ترافیک، بازگشت پست قائممقامی در شهرداری، فعالیت دستیارمدیران، تحقیق و تفحص در شهرداری، قیمت بلیت مترو و جایگاه زنان در پستهای مدیریت شهری با علیاصغر قائمی عضو شورای ششم شهر تهران و عضو کمیسیون عمران حمل و نقل شورا به بحث و گفتوگو نشستیم.
تامین 400 اتوبوس برای تهران تا پایان سال/توسعه حمل و نقل عمومی از اولویت های نخست شورا
مدتی است که مدیریت شهری سابق و جدید وعده خرید اتوبوسهای نو در سال جاری را دادهاند علیرغم اینکه به نیمه سال 1400 رسیدهایم هنوز خبری از اتوبوسهای نو برای تهران نیست، پیگیریهای شورا در این زمینه به کجا رسید؟
قطعا تأمین اتوبوسهای نو برای شهر تهران یکی از اصلیترین و نخستین اولویتها و پیگیریها ما در کمیسیون حمل و نقل شورا است، چندین جلسه تا کنون با معاون حمل و نقل داشتهایم و قرار شده تا پایان سال 400 اتوبوس جدید برای تهران تأمین شود البته مباحثی در مورد موضوعات اقتصادی این قضیه مطرح است و مباحثههایی هم صورت گرفته فردا جلسه دیگری در کمیسیون تخصصی حمل و نقل شورا در این زمینه خواهیم داشت و نتیجهها اعلام میشود. برخی از منابع مالی برای خرید اتوبوس نو از اوراق مشارکت، برخی از طریق خرید مستقیم بودجه شهرداری و برخی از سایر مدلهای اقتصادی پیشنهاد شده و ما تلاش میکنیم در کنار مدیریت شهری تمهیدات لازم را در این راستا اتخاذ کنیم.
راهاندازی خطوط جدید امسال نداریم/ تکمیل خطوط قبلی در اولویت است/کاهش سرفاصله حرکت قطارها
توسعه خطوط و خرید واگنهای جدید مترو توسط شورای ششم چگونه پیگیری شده است؟
ببینید اصلیترین بحث در مورد مترو افتتاح ایستگاههایی است که هنوز تکمیل نشده و به لحاظ فیزیکی آماده بهرهبرداری هستند و مباحثی مانند سیگنالینگ آنها باقی مانده، راهاندازی خطوط جدید امسال بحث جدی نیست بلکه نهایی شدن خطوط موجود و کاهش سرفاصله حرکت قطارها حائز اهمیت است. برخی از مسیرهای مترو در حال حاضر سرفاصله حدود 45 دقیقهای برای حرکت دارند که این زمان بسیار زیاد است و با تزریق واگن باید این سرفاصله را کاهش داد.
از طرفی شهرداری تهران به دنبال این قضیه است تا بدهیهای خود را از دولت دریافت کند و در بخش توسعه مترو و خرید واگن اختصاص دهد به نظر میرسد در آیندهای نزدیک خبرهای خوشی را در این زمینه بشنویم ما بررسی و پیگیریهای لازم را انجام میدهیم و ارائه راهکارها نیز به دولت و مدیریت شهری انجام میشود. امیدواریم به زودی شاهد تغییرات در این راستا باشیم.
از لیست انتصابات خبر نداریم/ اسامی را در فضای مجازی دیدیم
گفته میشود دو گزینه جزو افرادی هستند که انتصاب آنها به عنوان معاون جدید حمل و نقل در مدیریت شهری مطرح شده است ، آیا شورای شهر در جریان این موضوع قرار دارد؟
بنده و دو عضو دیگری کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا شامل آقای تشکریهاشمی و آقامیری هیچ اطلاعی در مورد انتصاب جدید نداریم و نام دو گزینه مطرح را از فضای مجازی با خبر شدهایم و اگر از ما سوال کنند حتما در کمیسیون نظراتی هم خواهیم داشت.
3 دلیل که سبب احتمال تغییر و افزایش ساعت طرح ترافیک می شود
طی هفتههای اخیر با تسریع در واکسیناسیون کرونا از آمار مبتلایان و متوفیان این بیماری کاسته شده آیا این احتمال وجود دارد که در نیمه دوم سال ساعت طرح ترافیک تغییر کند و طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا به جای ساعت 8:30 مشابه سابق از 6:30 صبح آغاز شود؟
هنوز بحثی در این زمینه صورت نگرفته است گمان نمیکنم که الان بتوان جواب صریح در این زمینه داد ولی به طور کلی سه فاکتور در بازگشت ساعات طرح ترافیک به قبل از شرایط کرونا وجود دارد یکی آمار متوفیان و مبتلایان کرونا و نظر ستاد مقابله با کرونا، دوم مسأله وارد شدن به پاییز، ایجاد وارونگی دما و تشدید آلودگی هوا و نکته سوم بازگشایی مدارس هر چند به صورت حداقلی و با ظرفیت پایین، چرا که این موضوع بر روی ترافیک اثرگذار است و به طور کلی هر سه فاکتور ممکن است منجر به این موضوع شود که ساعت طرح ترافیک افزایش و مشابه قبل از کرونا شود.
بازگشت پست قائم مقامی ضرورت ندارد/ مدیرکلها ادارت همان قائم مقام ها هستند
اخیراً بازگشت پست قائم مقامی در مدیریت شهری مطرح شده برخی با این موضوع موافق و برخی مخالف هستند نظر شما در این زمینه چیست؟
ببینید نظر من کاملا در این زمینه شخصی است به نظرم چندان ضرورتی ندارد پست قائممقامی به شهرداری برگردد البته در بدنه اجرایی برخی مصر هستند این پست را برگردانند ولی من مخالف آن هستم چرا که به نظرم شهرداری ادارات کل زیادی دارد و مدیرکلها در هر معاونت به عبارتی همان قائم مقام رئیس در حوزههای مختلف هستند البته نظر جمع شورا ممکن است متفاوت باشد ولی در صورت بازگشت این قضیه شورای اداری که چند نفر از اعضای شورا نیز ممکن است در آن باشند تصمیمگیری در این زمینه میکنند و یا در جلساتی این موضوع مورد بحث گذاشته میشود.
ممکن است آنچه در حال حاضر برای دستیار مدیران وجود دارد تغییر کند/جایگاههای موازی به پیشبرد اهداف کمک نمیکند
آیا نظر شما در مورد فعالیت دستیارمدیران مشابه پست قائممقامی است و احتمال دارد که دستیارمدیران جایگاه آنها تغییر کند؟
بله، ممکن است آنچه در حال حاضر برای دستیار مدیران وجود دارد تغییر کند البته هنوز از طرف شهرداری پیشنهادی نیامده است باید صبر کنیم ببینیم شرایط چگونه خواهد شد البته خودم دورهای که در شهرداری مشغول بودم به ضرورت حضور دستیارمدیران پی نبردم تجربه نشان داده ایجاد جایگاههای موازی نه تنها به پیشبرد اهداف کمک نمیکند بلکه سدی برای مسیر صحیح خواهد بود و اینکه افراد متعدد تحت عناوین مختلف پست داشته باشند در کارها سردرگمی ایجاد میکند.
طرح تحویل و تحول جایگزین تحقیق و تفحص/نمی خواهیم به فضای حاشیهای ورود یابیم
سرانجام تحقیق و تفحص از مدیریت شهری سابق به کجا رسید؟
به نظر ما تحقیق و تفحص وجاهت سلبی و منفی دارد و نمیخواهیم حساسیت منفی و انرژی بد به بدنه اجرایی وارد کنیم و به فضای حاشیهای ورود یابیم لذا طرح دیگری را به صورت دو فوریتی به امضاء رساندیم و در صحن شورا مصوب شد و آن هم طرح دو فوریتی تحلیل و تحول در شهرداری است که تقریبا محتوای شکلی آن شبیه تحقیق و تفحص است میزان بدهی شهرداری بر اساس استانداردها و با تأیید حسابرسان انجام خواهد گرفت و بررسی خواهد شد.
در شهرداری و شورا مخالف افزایش نرخ بلیت هستیم/ نمی خواهیم فشار اقتصادی بر مردم متحمل شود
موضوع افزایش نرخ بلیت مترو طی هفتههای پیش شائبههای زیادی ایجاد کرد البته علیرضا زاکانی شهردار تهران این موضوع را تکذیب کرد ولی به هر حال تصویب قیمت بلیت مترو و اتوبوس بر عهده شورای شهر است نظر شما در مورد نرخ بلیت حمل و نقل عمومی چیست؟
این قضیه همانطور که گفتیم توسط علیرضا زاکانی شهردار تهران تصویب شد ایشان منظورشان قیمت تمام شده بلیت بوده است ولی مطرح نشده از مردم چقدر میگیریم شهرداری پیگیر است که بتواند سهم دولت را از یارانه بلیت دریافت کند و بنا نداریم نرخ بلیت اتوبوس و مترو را گران کنیم و فشار اقتصادی بر مردم وارد شود.
برنامه ریزی جهت هوشمندسازی هرچه بیشتر تهران
به نظر شما تهران چقدر هوشمند است و مدیریت شهری چه اقداماتی در این راستا باید انجام دهد؟
مدتی پیش اقای فرجود در صحن شورا حضور یافتند و گزارشی ارائه دادند. من همین سوال را که تهران چقدر هوشمند شده از مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران پرسیدم. ببینید ما امسال در سال سوم برنامه سوم توسعه شهر تهران قرار داریم و خوشبختانه در احکامی که در هوشمند سازی در برنامه دیده شده به میزان زیادی کمیتها مشخص شده است، شعار دوره پنجم تحقق شهر هوشمند بوده است ولی آنطور که باید تهران هوشمند نشده است. رتبه شهر تهران در رتبه بندی بانک جهانی از سال ۸۶ تا ۹۶ از ۱۷۶ به رتبه ۲۵ ارتقا پیدا کرد که ناشی از ساده سازی فرایندهای شهرداری بود اما در ۴ سال گذشته به زیر ۸۰ رسیده و باید اقدامات لازم صورت گیرد.
نگاه جنسیتی به انتصابات وجود ندارد
نظر شما به عنوان عضو شورای شهر در مورد انتصاب زنان در پستهای مدیریت شهرداری چیست؟
به طور کلی انتصابات در شهرداری از اختیارات شهردار تهران است اینکه مدیران چه زن باشند چه مرد برای ما فرقی نمیکند به هر حال در هر دورهای برخی از زنان پستهای مدیریتی داشتهاند و اکنون هم چنین خواهد بود نگاه جنسیتی به این قضیه ندارم و انشاءلله در شهرداری فارغ از نگاه جنسیتی انتصابات جدید صورت میگیرد.
انتهای پیام/