به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری علت به نقل از ایرنا، طرح ساماندهی صنعت خودرو که چند بار در تردد بین مجلس و شورای نگهبان بود، روز ۳۱ شهریورماه نیز در شورای نگهبان بررسی شد. اعضای شورای نگهبان نسبت به مصوبه در برخی موارد ابهاماتی داشتند. بهطور مثال درباره «واردات بدون انتقال ارز» ابهاماتی مطرح شد، زیرا شیوههای مختلفی را در بر میگرفت و از مجلس خواسته شد که موضوع مقداری دقیقتر و شفافتر شود.
این طرح که هنوز سرنوشت نامعلومی دارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به مخالفت با آن پرداختهاند، این روزها رکود شدیدی را دامنگیر بازار این دسته از خودروها کرده است و هیچ خبری از خرید و فروشها نیست.
در این زمینه، «کوروش طواحن» نمایشگاهدار در شمال پایتخت به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: مطرح شدن موضوع واردات خودرو به کشور با اینکه در هالهای از ابهام است، اما به رکود کامل در بازار این خودروها انجامید.
وی بیانداشت: اکنون بهجز اندک خرید و فروشهایی که افراد نیازمند پول انجام میدهند، معاملات در بازار به صفر رسیده است.
این فعال بازار خودروهای خارجی خاطرنشانکرد: پس از افت پنج تا ۱۰ درصدی قیمت خودروهای خارجی که از زمان مطرح شدن احتمال آزاد شدن واردات خودرو اتفاق افتاد، قیمتها ثابت مانده و دیگر تغییری نکرده است.
یک نمایشگاهدار دیگر نیز به ایرنا گفت: با موضعگیری وزیر صنعت، معدن و تجارت که اعلام کرده «تا پایان سال واردات خودرو کار اشتباهی است زیرا حجم زیادی از منابع ارزی را درگیر و قیمت ارز افزایش پیدا میکند»، دستکم تا پایان امسال از خودروهای جدید وارداتی خبری نخواهد بود.
وی افزود: برخلاف شایعات، به نظر نمیرسد با واردات خودروهای کارکرده و دستدوم به کشور موافقت شود.
این کارشناس بازار خودرو در تشریح دلیل این گفته خود، توضیحداد: قیمت کارخانهای خودروهای صفر کیلومتر خارجی مشخص و معین است و دولت میتواند بر مبنای آن به اخذ حقوق گمرکی و عوارض بپردازد، اما برای خودروهای کارکرده با چنین شرایطی مواجه نیستیم و صحتسنجی قیمتی که خریدار برای آن پرداخته بهراحتی ممکن نیست.
وی تاکید کرد: بازار این روزها در رکودی عمیقتر از قبل فرو رفته، زیرا خریداران منتظرند تا نتیجه رفت و برگشت طرح ساماندهی صنعت خودرو و در راس آن واردات خودرو به کشور بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی را شاهد باشند.
به گزارش ایرنا، امروز هر دستگاه بی. ام. و سری ۲ (۲۱۸i) یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان، بی. ام. و سری ۵ (۵۳۰i) ۵.۵ میلیارد تومان، لکسوس ان. ایکس ۲۰۰ توربو ۴.۳ میلیارد تومان، همچنین کیا اسپورتیج ۲ میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان، کیا اپتیما یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان و کیا سراتو یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان قیمت خوردند.
همچنین هر دستگاه رنو پارس تندر ۳۶۵ میلیون تومان، ال۹۰ پلاس اتوماتیک ۴۸۰ میلیون تومان و در دسته داخلیها هر دستگاه پراید ۱۱۱ مدل ۹۹ حدود ۱۵۴ میلیون تومان، تیبا صندوقدار ۱۴۱ میلیون تومان، کوئیک دندهای ۱۶۳ میلیون تومان، کوئیک آر دندهای ۱۶۵ میلیون تومان، کوئیک اتوماتیک پلاس ۲۲۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۴۱۸ میلیون تومان، سمند ال ایکس مدل ۱۴۰۰ حدود ۲۵۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ۲ نزدیک به ۲۵۱ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۹ حدود ۲۹۳ میلیون تومان قیمتگذاری شدند.