علت من اخبار

صاحبان برند از تغییرات نهراسند

عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران گفت: نو شدن، همیشه سخت است، چون تغییر و کنار گذاشتن عادت‌ها سخت است. بنابراین ری‌برندینگ همیشه با نگرانی‌هایی از سوی صاحبان برند همراه است، اما آن‌ها باید ترس را کنار بگذارند و وقتی که به آن غلبه کردند، معمولاً نتایج مثبتی دیدند.

صاحبان برند از تغییرات نهراسند

«علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی» طراح گرافیک و مدیر خلافیت، پیرامون ضرورت بازطراحی نشانه (لوگو) و هویت بصری در عصر حاضر به خبرگزاری علت به نقل از فارس گفت: برند همچون یک موجود زنده است؛ همانطور که ما انسان‌ها در طول زندگی با  تغییرات همراه می‌شویم و خودمان را با آن‌ها سازگار می‌کنیم، برای برند هم این اتفاق رخ می‌دهد.

وی افزود: برندی که ۲۰-۳۰ سال قبل پدید آمده است، با نیازهای آن زمان مخطبان، خودش را تعریف کرده؛ اما بعد از گذشت زمان و با تحولات جامعه، بدیهی است که شرایط، سلیقه‌ها، عقیده‌ها و نگاه‌ها هم تغییر می‌کند. بنابراین اگر برندی می‌خواهد با مخاطبان خودش ارتباط مؤثری برقرار کند، ناگزیر است این تغییرات و تحولات را بپذیرد، خودش را با مخاطبانش پیش ببرد و متناسب با آن پوست‌اندازی کند.

مصطفی‌زاده تصریح کرد: البته نو شدن، همیشه سخت است، چون تغییر و کنار گذاشتن عادت‌ها سخت است. بنابراین ری‌برندینگ همیشه با یک سری نگرانی‌ها از سوی صاحبان برند همراه است، اما صاحبان برند باید ترس را کنار بگذارند و وقتی که به آن غلبه کردند، معمولاً نتایج مثبت آن را دیدند. مانند چند رسانه بزرگ دنیا که این کار را کردند و موفق هم بودند.

وی ادامه داد: مقوله‌ای که ری برندینگ را تهدید می‌کند این است که در ذهن مخاطبان همیشه پرسش به وجود می‌آید که چرا مثلاً لوگو ـ به عنوان ویترین برند ـ به ناگهان تغییر می‌یابد. به همین دلیل، مهم است که برند‌ها به پرسش ذهنی مخاطبان خود درباره ری دیزاین لوگو (بازطراحی نشانه) و ری برندینگ پاسخ درست بدهند. بنابراین قبل از این که دیگران راجع به آن صحبت کنند و تعابیر مختلفی داشته باشند، صاحبان برند باید نسبت به ری‌برندینگ اطلاع‌رسانی کنند و به مخاطب این آگاهی را بدهند که تغییرات، به خاطر تغییر نگاه و نیاز آن‌ها انجام گرفته است. اگر این کار را نکنند، ممکن است افراد دیگری این تغییرات را تحلیل کنند و تحلیلشان اشتباه باشد. بنابراین برندها پس از ریبرندینگ معمولاً کمپین‌هایی برای توضیح چرایی ریبرندینگ شکل می‌‌دهند.

 

* میزان تغییرات لوگو به چشم‌انداز برند بستگی دارد

این مدرس گرافیک در پاسخ به پرسشی پیرامون میزان تغییرات یک لوگو گفت: نسخه و قانون ثابتی برای بازطراحی یک نشانه نداریم؛ میزان تغییرات در وهله اول به چشم‌انداز برند بستگی دارد، گاهی تغییرات باید خیلی کم و نامحسوس باشد که حتی مخاطب در نگاه اول متوجه نشود. اما گاهی هم تغییرات بسیار زیاد است و مخاطب به سرعت متوجه آن می‌شود. در این بازه، درجات مختلفی از تغییر وجود دارد و استراتژی هر برند تعیین می‌کند که لوگوی آن چقدر باید عوض شود.

وی خاطرنشان کرد: این تصمیم در حیطه اختیارات طراح گرافیک نیست، بلکه تصمیم کسی است که برند را مدیریت می‌کند. مثلاً گاهی مخاطب ما جوان است و از تغییرات استقبال می‌کند، گاهی هم مخاطب به دلیل سن یا طبقه اجتماعی دوست ندارد تغییرات زیادی را شاهد باشد.

عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران یادآور شد: اینکه یک نشانه چقدر باید ساده و فاقد پیچیدگی باشد، به سلیقه افراد جامعه باز می‌گردد. امروز سلیقه عمومی به سمت ساده‌شدن رفته است و به همین دلیل است که بیشتر در بازطراحی نشانه‌ها (ری دیزاین لوگو) به سمت ساده‌سازی می رویم. شاید یک دهه بعد این سلیقه تغییر کرد و آن زمان بر اساس سلیقه عموم باید نشانه‌ها بازطراحی شوند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پربازدیدترین

پربحث ترین