علت من اخبار

 /  راه و مسکن

پیشنهاد 5 راهکار به وزیر جدید راه و شهرسازی برای بهبود وضعیت حمل و نقل

اصلاح نظام‌های تامین مالی پروژه‌های عمرانی، ایجاد طرح جامع حمل و نقل و الزام دستگاه‌ها به تبعیت از آن در ایجاد پروژه‌های جدید، بهبود عملکرد و ارتقای بهره وری در استفاده از دارایی‌ حمل و نقلی، توسعه و تفویض اختیار تصدی گرایانه وزارت راه و شهرسازی به صندوق توسعه حمل و نقل و بهبود بازار حمل و نقل از مسیر اصلاح نرخ تعرفه دستوری ضروری‌ترین اقدامات وزیر جدید راه و شهرسازی باشد.

پیشنهاد 5 راهکار به وزیر جدید راه و شهرسازی برای بهبود وضعیت حمل و نقل

به گزارش خبرگزاری علت به نقل از فارس، رستم قاسمی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، در حاشیه جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی، ضمن بیان نکاتی در مورد وضعیت فعلی حمل و نقل کشور، به تشریح برنامه‌های خود برای ایجاد اصلاحات اساسی و بهبود فضای حمل و نقل پرداخت.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در بخشی از سخنان خود گفت که در بخش حمل و نقل ریلی که در همه کشورها به عنوان گونه ایمن و ارزان شناخته می‌شود متأسفانه در کشور ما شرایط خوبی وجود ندارد و فقط ۱۰ درصد حمل بار و مسافر به حمل و نقل ریلی منتقل شده است.

رستم قاسمی همچنین گفت که وضعیت پایانه‌های مسافری و باری دریایی و هوایی ما خوب نیست و فرصت‌های زیادی را از دست داده‌ایم.

* به جای سکه و دلار، نقدینگی را به پروژه‌های زیربنایی هدایت می‌کنیم

به گفته رستم قاسمی سهم حمل و نقل از GDP (تولید ناخالص داخلی) بسیار ناچیز است، در حالی که برخی از کشورهای همسایه ما که از شرایط ژئوپلتیکی ایران برخوردار نیستند، سهم ۴ تا ۵ برابری در حمل و نقل به GDP کشور خود نسبت به ما دارند، برای حل این مشکل، با روش‌های گذشته و روش‌هایی که فعلاً عمل می‌کنیم به این شاخص‌ها نخواهیم رسید بلکه نیازمند اقدام ملی، جهادی و شجاعانه هستیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تاکید کرد که با بودجه‌های عمومی و جاری کشور حتی یک آزادراه هم نمی‌توانیم بسازیم، باید روش خود را تغییر دهیم و سراغ روش‌های متفاوت مانند سرمایه گذاری بخش خصوصی، داخلی، خارجی، فاینانس، BOT، BOO و تهاتر برای اجرای مگاپروژه ها برویم، باید برای سرمایه گذاری در این بخش تصمیمات مهم اتخاذ کنیم تا به جای آنکه نقدینگی کشور به سمت دلار و سکه و امثال آن برود با جذاب‌تر کردن پروژه‌های زیربنایی، به این بخش هدایت شود.

به گزارش فارس بررسی آمارهای اقتصادی نشان می دهد هر دو حوزه مسکن و حمل و نقل شرایط مطلوبی را تجربه نمی کنند. 

برخی از کارشناسان معتقد هستند که وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی بازار مسکن و همچنین متولی حمل و نقل کشور، که هر دو به عنوان نیاز های جدی و اساسی اقتصاد و به عبارتی پیشران اقتصاد کشور به شمار می‌وند، در شرایط فعلی، کاری سخت پیش رو خواهد داشت.

* وضعیت نامطلوب حمل و نقل و عقب ماندگی از اهداف کلان کشور

در همین رابطه محمدجواد شاهجویی، کارشناس اقتصاد حمل و نقل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: باید اذعان کرد که در شرایط فعلی، وزیر جدید راه و شهرسازی چه در حوزه مسکن و چه در حوزه حمل و نقل راه سختی در پیش دارد. 

وی می افزاید: مدیریت سال های گذشته این وزارتخانه در حوزه حمل و نقل به صورتی انجام گرفته است که هم اکنون وضعیت نامناسبی را در اغلب شاخص‌های حمل و نقلی شاهد هستیم، از سوی دیگر عقب ماندگی کشور در نیل به اهداف سیاست‌گذاری‌های کلان از جمله چشم انداز ۱۴۰۴ و برنامه ششم توسعه کاملا مشهود است.

شاهجویی ادامه داد: بنابراین وزیر جدید راه و شهرسازی و تیم مدیریتی جدید وزارت راه و شهرسازی راهی سخت در پیش دارند که بدون شک طی کردن این مسیر بدون استفاده از مشورت های کارشناسان و دلسوزان این حوزه امکان پذیر نخواهد بود.

این کارشناس اقتصادی اعلام کرد: هم اکنون وضعیت عملکرد حمل بار و مسافر در سه بخش هوایی، ریلی و جاده‌ای نامطلوب است و با پایین ترین سطح از بهره وری انجام می شود این در حالی است که طبق احکام سیاست‌گذاری کلان حوزه حمل و نقل ابلاغی مقام معظم رهبری، باید از رهگذر افزایش بهره وری و با استفاده از امکانات موجود، ارتقا و بهبود میزان و کیفیت حمل و نقل بار و مسافر در کشور صورت پذیرد.

شاهجویی تاکید کرد: با توجه به شرایط حاکم بر بازار مسکن در کشور، که خود به یک ابرمساله حل نشدنی تبدیل شده است، این دغدغه برای همه فعالان، ذینفعان و کارشناسان حوزه حمل و نقل به وجود آمده است که مساله حمل و نقل تحت الشعاع مساله مسکن با بی توجهی و غفلت مواجه شود،حال آنکه وضعیت حمل و نقل و ترابری کشور نیز نامطلوب است و اهمیت آن کمتر از مساله مسکن نخواهد بود.

* مشکلات حمل و نقل حل شدنی است

این کارشناس اقتصاد حمل و نقل به تشریح بحران های موجود در حوزه حمل پرداخت و گفت: هم اکنون وضعیت پروژه‌های زیرساختی نیمه تمام بسیار نامطلوب است و توسعه زیرساخت ها به واسطه نبود تامین مالی مناسب، به میزان مورد نیاز انجام نشده است؛ علاوه بر این، از امکانات موجود و دارایی های در دسترس حوزه حمل و نقل نیز به درستی بهره برداری نمی شود و چه در حوزه حمل و نقل جاده ای و چه در حوزه حمل و نقل ریلی با بحران بهره وری مواجه هستیم. 

وی اضافه کرد: علاوه بر این، مساله مهمی چون ترانزیت که بخش اعظمی از مسئولیت آن متوجه وزارت راه و شهرسازی است، در سالهای اخیر با غفلت و بی توجهی دست و پنجه نرم کرده است. 

* پنج اقدام ضروری که وزیر جدید راه و شهرسازی باید در دستو کار قرار دهد 

شاهجویی راهکارهایی چون اصلاح نظام های تامین مالی پروژه های عمرانی، ایجاد طرح جامع حمل و نقل و الزام دستگاه ها به تبعیت از آن در ایجاد پروژه های جدید و نگاهداشت دارایی های موجود، بهبود عملکرد و ارتقا بهره وری در استفاده از دارایی های حمل و نقلی از رهگذر استفاده از فناوری های روز و اصلاح ساختار حکمرانی شرکت‌ها و دستگاه‌های تابعه وزارت راه، توسعه و تفویض اختیارات تصدی گرایانه وزارت راه و شهرسازی به صندوق توسعه حمل و نقل و بهبود بازار حمل و نقل از مسیر اصلاح نرخ تعرفه‌های دستوری و اقدامات نرم افزاری را به عنوان ضروری ترین و مورد نیازترین اقدامات وزیر جدید راه و شهرسازی عنوان کرد.

این کارشناس اقتصاد حمل و نقل افزود: اجرای چنین راهکار هایی به عزمی جدی برای اصلاح وضعیت حمل و نقل کشور نیاز دارد تا به واسطه آن بتوان بحران های موجود در این حوزه را با کمترین هزینه برطرف کرده و سهم حمل و نقل در اقتصاد ملی را به جایگاه اصلی خود بازگرداند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پربازدیدترین

پربحث ترین